Butikkerne solgte mindre i første sommermåned
Salget i den danske detailhandel har i juni været 3,2 procent lavere end i maj. Det viser tal fra Danmarks Statistik, der er korrigeret for blandt andet effekten af handelsdage og sæsonudsving.
Det er indenfor alle varegrupper, at der ses et fald fra maj til juni.
For andre forbrugsvarer er salget faldet med 3,8 procent fra maj til juni, mens at det for beklædning med videre er faldet 3,2 procent.
Fødevarer og andre dagligvarer noterer det mindste fald, da salget her er gået tilbage med 2,4 procent.
Ferieramt detailhandel
I Dansk Industri kalder underdirektør Morten Granzau det for naturligt, at den danske detailhandel bliver påvirket af den usikkerhed, der hersker i økonomien for tiden.
- Forbrugerne har de sidste måneder været presset af skyhøje priser på brændstof og fødevarer. Oveni det er vi stadig ved at finde tilbage til vanerne fra før coronakrisen, siger Morten Granzau.
Han uddyber, at denne sommer er den første i lang tid, hvor det er muligt at rejse, som man vil, og ikke behøver runde et testcenter, før man kan tage på restaurant. Med det mener han, at forbrugerne nu i større grad bruger penge på ferier og på fornøjelser som eksempelvis restaurantbesøg.
- Det giver færre penge til overs til varer fra detailhandlen, siger Morten Granzau.
På grund af den høje inflation, der i juni er blevet opgjort til 8,2 procent, og krigen i Ukraine ser direktøren fra Dansk Industri ikke, at salget i detailhandlen tager en betydelig vending lige foreløbig.
Han bemærker dog, at detailsalget stadig ligger på et højt niveau på trods af faldet fra maj til juni.
Årsagen er, at detailhandlen tidligere har nydt godt af, at forbrugerne ikke har kunnet rejse på grund af coronapandemien. Det har givet stort salg og rekord i detailhandlen.
/ritzau/